Szakmódszertan-Komplex tantárgypedagógia (KVO8004,KVO8004L) tárgy
TEMATIKÁJA és KÖVETELMÉNYEI
Nappali képzés
Előadások
Hét |
Témakör |
Megjegyzés |
1 |
Több tantárgyhoz, illetve tantárgycsoporthoz tartozó témák oktatásának szükségessége. |
|
2 |
A rendszerszemlélet fontossága, rendszerpedagógia. |
|
3 |
A történeti látásmód fontossága. |
|
4 |
Az ember és természet viszonyának alakulása a történelmünk során. |
|
5 |
Az ősember kapcsolata a természettel. |
|
6 |
A környezeti problémák megjelenése az ókorban.. |
|
7 |
A környezeti állapot változása a középkorban. |
|
8 |
A tudomány és a technika fejlődése az Újkorban. |
|
9 |
A környezeti problémák globálissá válásának kezdetei. |
|
10 |
A környezetszennyezés tudományos, oktatási és politikai kérdéssé válása. |
|
11 |
Az emberi alkotások, tevékenységek, tudományos és technikai felfedezések, és ezek megjelenése az oktatásban. |
|
12 |
A környezeti nevelés lehetőségei a különböző tantárgyakban, illetve tantárgycsoportokban |
|
13 |
A fenntarthatóságra nevelés lehetőségei a különböző tantárgycsoportokban. |
|
14 |
Az elkészült óratervek értékelése. |
|
Követelmények:
A foglalkozásokon való részvétel előírásai: |
A gyakorlati foglalkozásokon a részvétel kötelező. |
A félévi ellenőrzések követelményei: |
A félév során egy a témához kapcsolódó óraterv készítése.
|
A tantárgyhoz rendelt kredit: |
2 |
Az érdemjegy kialakítás módja: |
Az érdemjegy feltétele az elkészült óraterv színvonala és időben történő elkészítése. |
Ajánlott irodalom: |
Kiss Ferenc- Tóthné Kosztin Beáta - Vallner Judit (2011): KÖRNYEZETTAN TANÍTÁSA Debrecen, Nyíregyháza, 97. o. Kiss Ferenc – Szabó Árpád: Környezet-tudomány-történet, Bessenyei Kiadó, 2005.
Barangolás a tantárgyak között. Módszertani segédlet komplex témák feldolgozásához. FSC, 2000. Berényiné és mts.: Uccu az uccára!!! 2000.Serfőző Sarolta – Domonkos János: Tanórán kívüli környezeti nevelés, 1993. Kiss Ferenc – Zsiros Anita: Természet, költészet, ember és gyermek, 2006. |
Ajánlott weboldalak: |
|
Levelező képzés
Előadások
Hét |
Témakör |
Megjegyzés |
1 |
Több tantárgyhoz, illetve tantárgycsoporthoz tartozó témák oktatásának szükségessége. A rendszerszemlélet fontossága, rendszerpedagógia. A történeti látásmód fontossága. Az ember és természet viszonyának alakulása a történelmünk során. Az ősember kapcsolata a természettel. A környezeti problémák megjelenése az ókorban.. A környezeti állapot változása a középkorban. |
|
2 |
A tudomány és a technika fejlődése az Újkorban. A környezeti problémák globálissá válásának kezdetei. A környezetszennyezés tudományos, oktatási és politikai kérdéssé válása. Az emberi alkotások, tevékenységek, tudományos és technikai felfedezések, és ezek megjelenése az oktatásban. A környezeti nevelés lehetőségei a különböző tantárgyakban, illetve tantárgycsoportokban A fenntarthatóságra nevelés lehetőségei a különböző tantárgycsoportokban. Az elkészült óratervek értékelése. |
|
Követelmények:
A tárgy teljesítésének követelményei megegyeznek a nappali képzésnél fentebb leírtakkal.