Szakmódszertan 1. (PTT8001, PTT8001L)

 

Szakmódszertan 1. (PTT 8001)

 

Nappali képzés

 

 

Hét

Témakör

Megjegyzés

1

A természettudomány és környezettan tanításának, nevelésének általános alapkérdései, hagyományai és jelene, törvényi szabályozása. A természettudomány és a környezeti tantárgyak tervezése: országos, helyi és pedagógus szintje. A létező, aktuálisan alkalmazott tantervi programok megismerése: Tantervek típusai, tartalmi jegyei (NAT, Kerettantervek).

 

 

2

Kerettantervi és érettségi követelmények a Természettudomány és környezettan tanításban.

 

 

 

 

3

Tematikus terv a tantárgy kapcsolata más tantárgyakkal, műveltségterületekkel és kapcsolata a kerettantervi követelményekkel és tankönyvekkel.

 

A tanmenet és az óravázlat. Órajellegek, óratípusok. Szervezeti formák. Módszer, szervezési mód, oktatási eszköz fogalmának értelmezése. A módszerek csoportosítása. A módszer ekvivalencia és a módszertani szabadság kérdése. A tanulók közötti együttműködést fejlesztő módszerek (csoportmunka, kooperatív tanulási technikák).

 

 

4

 

A természettudomány és a környezeti tantárgyak oktatásának iskolán belüli és kívüli szervezeti keretei: Tevékenységek a tanítási órán és tanítási órán kívül. Oktatási feladatok, nevelési és képzési feladatok az általános iskolai oktatásban, kapcsolata a NAT követelményekkel, kerettantervi követelményekkel és érettségi követelményekkel.

 

.

 

 

5

A tantermen kívüli tanítás-élménypedagógia és kapcsolata a kerettantervi követelményekkel.

 

 

6

Környezeti tartalmak a szaktárgyi órákon: tantermen kívüli tanítás: eredi iskola és kapcsolata a kerettantervi követelményekkel.

 

 

 

7

A tanítási óra, típusai és szerepe, tantárgyi és tárgyközi (integrált) tartalma, felépítése, a tanórai munka tervezése: komplex gondolkodás alapjai, kapcsolata a NAT követelményekkel, kerettantervi követelményekkel és érettségi követelményekkel.

 

 

8

Komplex gondolkodás tervezése I. Felkészülés a mikro tanításra.

ZH

 

A didaktikai feladatok és módszerek alkalmazása és példákkal történő gyakorlása konkrét természettudomány tananyagban: motiváció, közlés, magyarázat, fogalomalkotás, összefoglalás, ellenőrzés, szemléltetés, modellezés, modellalkotás, számonkérés, feladatmegoldás, ábra- és grafikonelemzés, szövegértés, ok-okozatok feltárása, általánosítás, problémamegoldás, kiselőadás, kérdés-felelt, vita, stb.

 

 

9

Mikro tanítás I.

 

Az általános iskolai természettudomány oktatás során alkalmazott eszközök szerepe és fajtái

 

 

10

Komplex gondolkodás tervezése II. Felkészülés a mikro tanításra.

 

A szemléltetés jelentősége és formái.  A különböző forrásokból származó tudás integrálásának lehetőségei, módjai. A természettudományos és technikai kompetencia és a természettudományos gondolkodás fejlesztésének lehetőségei a természettudomány tantárgy keretében. Kísérletek fajtái, és szerepük, kapcsolata a NAT követelményekkel, kerettantervi követelményekkel és érettségi követelményekkel.

.

 

 

 

 

11

Mikro tanítás II.

 

Az ellenőrzés szerepe a tanári - tanulási folyamatban. A korszerű ellenőrzés fontosabb követelményei. Az ellenőrzés formái, kapcsolata a NAT követelményekkel, kerettantervi követelményekkel és érettségi követelményekkel.

.

 

12

Komplex gondolkodás tervezése III. Felkészülés a mikro tanításra.

A megbeszélés, tanári magyarázat, közlés, előadás, elbeszélés tartalmi jegyei és alkalmazási lehetőségei terepen pl. iskolaudvaron, kapcsolata a NAT követelményekkel, kerettantervi követelményekkel és érettségi követelményekkel.

.

 

ZH

 

13

Mikro tanítás III.

A komplex gondolkodás lehetőségei az iskolaudvaron.

 

 

 

14

A félév zárása, értékelése

 

 

Követelmények

 

Foglalkozáson való részvétel:

kötelező

 

Félévi ellenőrzés követelményei

2 mikro tanítás

 

 

 

 

Az érdemjegy kialakítás módja:

50% a ZH eredménye, 50% a mikro tanítás érdemjegye.

 

 

 

 

 

Levelező képzés

(PTT8001L)

 

 

 

Hét

Témakör

Megjegyzés

1

A természettudomány és környezettan tanításának, nevelésének általános alapkérdései, hagyományai és jelene, törvényi szabályozása. A természettudomány és a környezeti tantárgyak tervezése: országos, helyi és pedagógus szintje. A létező, aktuálisan alkalmazott tantervi programok megismerése, kapcsolata a NAT követelményekkel, kerettantervi követelményekkel és érettségi követelményekkel.

.

 

 

2

A természettudomány és a környezeti tantárgyak oktatásának iskolán belüli és kívüli szervezeti keretei. A tanítási óra, típusai és szerepe, tantárgyi és tárgyközi (integrált) tartalma, felépítése, a tanórai munka tervezése. Környezeti tartalmak a szaktárgyi órákon, kapcsolata a NAT követelményekkel, kerettantervi követelményekkel és érettségi követelményekkel.

ZH

Mikro tanítás: A komplex gondolkodás lehetőségei az iskolaudvaron.

 

 

 

 

 

 

 

Követelmények

 

Foglalkozáson való részvétel:

kötelező

 

Félévi ellenőrzés követelményei

 ZH

 

 

 

 

Az érdemjegy kialakítás módja:

50% a ZH eredménye, 50% mikro tanítás eredménye.