Szakmódszertan 1. (PTT 8001)
Nappali képzés
Hét |
Témakör |
Megjegyzés |
1 |
A természettudomány és környezettan tanításának, nevelésének általános alapkérdései, hagyományai és jelene, törvényi szabályozása. A természettudomány és a környezeti tantárgyak tervezése: országos, helyi és pedagógus szintje. A létező, aktuálisan alkalmazott tantervi programok megismerése: Tantervek típusai, tartalmi jegyei (NAT, Kerettantervek).
|
|
2 |
Kerettantervi és érettségi követelmények a Természettudomány és környezettan tanításban.
|
|
3 |
Tematikus terv a tantárgy kapcsolata más tantárgyakkal, műveltségterületekkel és kapcsolata a kerettantervi követelményekkel és tankönyvekkel.
A tanmenet és az óravázlat. Órajellegek, óratípusok. Szervezeti formák. Módszer, szervezési mód, oktatási eszköz fogalmának értelmezése. A módszerek csoportosítása. A módszer ekvivalencia és a módszertani szabadság kérdése. A tanulók közötti együttműködést fejlesztő módszerek (csoportmunka, kooperatív tanulási technikák).
|
|
4 |
A természettudomány és a környezeti tantárgyak oktatásának iskolán belüli és kívüli szervezeti keretei: Tevékenységek a tanítási órán és tanítási órán kívül. Oktatási feladatok, nevelési és képzési feladatok az általános iskolai oktatásban, kapcsolata a NAT követelményekkel, kerettantervi követelményekkel és érettségi követelményekkel.
.
|
|
5 |
A tantermen kívüli tanítás-élménypedagógia és kapcsolata a kerettantervi követelményekkel.
|
|
6 |
Környezeti tartalmak a szaktárgyi órákon: tantermen kívüli tanítás: eredi iskola és kapcsolata a kerettantervi követelményekkel.
|
|
7 |
A tanítási óra, típusai és szerepe, tantárgyi és tárgyközi (integrált) tartalma, felépítése, a tanórai munka tervezése: komplex gondolkodás alapjai, kapcsolata a NAT követelményekkel, kerettantervi követelményekkel és érettségi követelményekkel.
|
|
8 |
Komplex gondolkodás tervezése I. Felkészülés a mikro tanításra. ZH
A didaktikai feladatok és módszerek alkalmazása és példákkal történő gyakorlása konkrét természettudomány tananyagban: motiváció, közlés, magyarázat, fogalomalkotás, összefoglalás, ellenőrzés, szemléltetés, modellezés, modellalkotás, számonkérés, feladatmegoldás, ábra- és grafikonelemzés, szövegértés, ok-okozatok feltárása, általánosítás, problémamegoldás, kiselőadás, kérdés-felelt, vita, stb.
|
|
9 |
Mikro tanítás I.
Az általános iskolai természettudomány oktatás során alkalmazott eszközök szerepe és fajtái
|
|
10 |
Komplex gondolkodás tervezése II. Felkészülés a mikro tanításra.
A szemléltetés jelentősége és formái. A különböző forrásokból származó tudás integrálásának lehetőségei, módjai. A természettudományos és technikai kompetencia és a természettudományos gondolkodás fejlesztésének lehetőségei a természettudomány tantárgy keretében. Kísérletek fajtái, és szerepük, kapcsolata a NAT követelményekkel, kerettantervi követelményekkel és érettségi követelményekkel. .
|
|
11 |
Mikro tanítás II.
Az ellenőrzés szerepe a tanári - tanulási folyamatban. A korszerű ellenőrzés fontosabb követelményei. Az ellenőrzés formái, kapcsolata a NAT követelményekkel, kerettantervi követelményekkel és érettségi követelményekkel. . |
|
12 |
Komplex gondolkodás tervezése III. Felkészülés a mikro tanításra. A megbeszélés, tanári magyarázat, közlés, előadás, elbeszélés tartalmi jegyei és alkalmazási lehetőségei terepen pl. iskolaudvaron, kapcsolata a NAT követelményekkel, kerettantervi követelményekkel és érettségi követelményekkel. .
ZH |
|
13 |
Mikro tanítás III. A komplex gondolkodás lehetőségei az iskolaudvaron.
|
|
14 |
A félév zárása, értékelése |
|
|
Követelmények |
|
|
Foglalkozáson való részvétel: |
kötelező |
|
Félévi ellenőrzés követelményei |
2 mikro tanítás |
|
|
|
|
Az érdemjegy kialakítás módja: |
50% a ZH eredménye, 50% a mikro tanítás érdemjegye.
|
|
|
|
Levelező képzés
(PTT8001L)
Hét |
Témakör |
Megjegyzés |
1 |
A természettudomány és környezettan tanításának, nevelésének általános alapkérdései, hagyományai és jelene, törvényi szabályozása. A természettudomány és a környezeti tantárgyak tervezése: országos, helyi és pedagógus szintje. A létező, aktuálisan alkalmazott tantervi programok megismerése, kapcsolata a NAT követelményekkel, kerettantervi követelményekkel és érettségi követelményekkel. .
|
|
2 |
A természettudomány és a környezeti tantárgyak oktatásának iskolán belüli és kívüli szervezeti keretei. A tanítási óra, típusai és szerepe, tantárgyi és tárgyközi (integrált) tartalma, felépítése, a tanórai munka tervezése. Környezeti tartalmak a szaktárgyi órákon, kapcsolata a NAT követelményekkel, kerettantervi követelményekkel és érettségi követelményekkel. ZH Mikro tanítás: A komplex gondolkodás lehetőségei az iskolaudvaron.
|
|
|
|
|
|
Követelmények |
|
|
Foglalkozáson való részvétel: |
kötelező |
|
Félévi ellenőrzés követelményei |
ZH |
|
|
|
|
Az érdemjegy kialakítás módja: |
50% a ZH eredménye, 50% mikro tanítás eredménye.
|
|
|
|