Szakmódszertan, Komplex tantárgypedagógia (KEO 8004, KEO 8004L) tárgy
TEMATIKÁJA és KÖVETELMÉNYEI
Nappali képzés
|
Hét |
Témakör |
Megjegyzés |
|
1 |
A félévi tematika és a szemináriumok rendjének ismertetése |
|
|
2 |
A környezeti nevelés a klasszikustól a modernig. A környezeti nevelés a mai iskolában. |
|
|
3 |
A környezeti elemek (víz, levegő, talaj) és szennyezők, a hulladék-és energiagazdálkodás kérdései tanításának módszertana. |
|
|
4 |
A környezeti neveléssel kapcsolatos tanórán- és iskolán kívüli programok (pl. erdei iskola, jeles napok, nyári táborok, szakkörök stb.), kísérletek és terepi feladatok szervezéséhez és vezetéséhez szükséges ismeretek. |
|
|
5 |
A természetismeret-környezettan tanítás általános alapkérdései, hagyományai és jelene, törvényi szabályozása. |
ZH I |
|
6 |
Környezeti nevelés a tantervekben. A Nemzeti alaptanterv követelményei |
|
|
7 |
A természetismeret-környezettan oktatás tanórai keretei, a környezettan tantárgy tartalma, felépítése, létező tantervi programok megismerése, a tanórai munka tervezése, környezeti tartalmak a szaktárgyi órákon, az oktatás módszerei a Nemzeti alaptanterv, a kerettanterv és az érettségi követelmények alapján. |
|
|
8 |
Mikrotanítás. Óravázlat készítése egy választott témából. |
|
|
9 |
Kísérletek a vízvédelem területéről. Légszennyezéssel, talajvédelemmel kapcsolatos kísérletek |
ZH II |
|
10 |
Légszennyezéssel, talajvédelemmel kapcsolatos kísérletek. |
|
|
11 |
Kísérletek a hulladékok és az egészségvédelem tárgyalásához. |
|
|
12 |
Települések és a helyi közösség a fenntarthatóság pedagógiája érdekében. |
|
|
13 |
Az oktató-nevelő munkában a fenntarthatóságra nevelés interaktív, képességfejlesztő módszerei. |
ZH III |
|
14 |
Záró szeminárium, a félévi munka értékelése |
|
Követelmények:
|
A foglalkozásokon való részvétel előírásai: |
A szemináriumok látogatása kötelező |
|
A félévi ellenőrzések követelményei: |
A tárgy keretében a hallgatók aktív részvételére építő szemináriumi formában tárgyaljuk az egyes témaköröket. A félév során a hallgatók szabadon választott témában beadandó dolgozatot készítenek |
|
A tantárgyhoz rendelt kredit: |
2 |
|
Az érdemjegy kialakítás módja: |
A gyakorlati jegy a félév során beadott óravázlatok és beadott dolgozatok valamint a megírt ZH-k átlaga alapján. A teljesítmény értékelése: 0-49 %: elégtelen 50-59 %: elégséges 60-79 % közepes 80-89 %: jó 90-100 %: jeles |
|
Ajánlott irodalom: |
A kémiatanítás módszertana (szerk: Szalay Luca), ELTE, Budapest 2015 (letölthető: http://pedagoguskepzes.elte.hu/images/anyagok/i3/27_Kemiatanitas_modsze…) |
|
Ajánlott weboldalak: |
|
Levelező képzés
|
Hét |
Témakör |
Megjegyzés |
|
1 |
A környezeti nevelés a klasszikustól a modernig. A környezeti nevelés a mai iskolában. A környezeti elemek (víz, levegő, talaj) és szennyezők, a hulladék-és energiagazdálkodás kérdései tanításának módszertana. |
|
|
2 |
A környezeti neveléssel kapcsolatos tanórán- és iskolán kívüli programok (pl. erdei iskola, jeles napok, nyári táborok, szakkörök stb.), kísérletek és terepi feladatok szervezéséhez és vezetéséhez szükséges ismeretek. A természetismeret-környezettan tanítás általános alapkérdései, hagyományai és jelene, törvényi szabályozása. Környezeti nevelés a tantervekben. A Nemzeti alaptanterv követelményei |
ZH |
|
3 |
Mikrotanítás. Óravázlat készítése egy választott témából. |
ZH |
Követelmények:
A tárgy teljesítésének követelményei megegyeznek a nappali képzésnél fentebb leírtakkal.

