Egészségmegőrzés (BCG1122 és BCG1122L) előadás (nappali és levelező)
2021/22 I. féléves
Szociálpedagógia alapszak
Élettan-balesetvédelem-elsősegély (BSP1111, SPB1901) előadás+szeminárium (nappali)
TEMATIKÁJA és KÖVETELMÉNYEI
Hét |
Téma |
1. |
Az egészség fogalma, az egészséget meghatározó tényezők. |
2. |
Az egészségmegőrzést támogató életmód alappillérei. |
3. |
Az egészségfejlesztés, egészségnevelés, egészségmagatartás és az egészséges életmód összefüggései. |
4 |
A korszerű csecsemő- és kisgyermektáplálás. |
5. |
Járványtani ismeretek, a legfontosabb fertőző betegségek ismertetése I. |
6. |
Járványtani ismeretek, a legfontosabb fertőző betegségek ismertetése II. |
7. |
A mozgás, a személyes higiéné és a levegőztetés szerepe az egészség megőrzésében. |
8. |
A család és a nevelés szerepe az egészséges életvitel és a szokások kialakításában |
9. |
Az egészségnevelés módszerei, lehetőségei gyermekintézményekben. |
10. |
Táplálkozás- és élelmezés-egészségtan |
11. |
A szülők egészségfejlesztésének módjai. Egészségfejlesztési területek, lehetőségek. |
12. |
Mentálhigiénés kérdések |
13. |
Az egészségügyi ellátás szervezete és működése + szeminárium: hallgatói kiselőadások |
14. |
Ismétlés, a félév anyagának áttekintése |
Követelmények
A foglalkozásokon való részvétel előírásai: |
lehetőség szerint az előadások látogatása, szemináriumon a részvétel kötelező |
A félévi ellenőrzések követelményei: |
2 beadandó, illetve kiselőadás elkészítése a félév során előre meghatározott témákból. |
A tantárgyhoz rendelt kredit |
2 |
Az érdemjegy kialakítás módja: |
A félév során 2 kiselőadást kell tartani és az előadások anyagát pedig word file-ban benyújtani. Ezek kerülnek értékelésre. Követelményrendszer: 0-50% elégtelen, 51-70% elégséges, 71-80% közepes, 81-90% jó, 91-100% jeles. |
Ajánlott irodalom: |
Péter, A. (2012): Egészségfejlesztés a bölcsődében. In: Darvay, S. (szerk.): Tanulmányok a gyermekkori egészségfejlesztés témaköréből. Eötvös Loránd Tudományegyetem, Budapest. 23-53.p. ISBN:978963284268 Barabás, K. (2006): Egészségfejlesztés alapismeretek. Medicina, Budapest, ISBN: 9632260341 Hidvégi, P. - Kopkáné Plachy, J.- Müller, A (2015): Az egészséges életmód. Eszterházy Károly Főiskola Sporttudományi Intézet, Eger, ISBN 9786155297328 Urbán, R. 2001. Útban a magatartás szempontú egészségpszichológia felé. Az egészségmagatartás pszichológiai elemzése Magyar Pszichológiai Szemle. LVI: 4, 593 622. Henter, I., Mramurácz, É., Szabó, Zs. (2013): Táplálkozástani és élelmezéstani ismeretek, Líceum Kiadó, Eger, ISBN 9789639894907 |