2018/19 II. féléves
Biológia alapszak és osztatlan tanári
Humánbiológia (BIB1305 és BIO1010) előadás (nappali)
TEMATIKÁJA és KÖVETELMÉNYEI
Hét |
Téma |
1. |
A humánbiológia (antropológia) fogalma, tárgya, felosztása, története |
2. |
Antropológiai módszerek.. A metrikus jellegek elemzése: az emberi test és váz kvantitatív jellegei és elemzési módszerei. |
3. |
Biometriai alapismeret |
4 |
A testalkat (Kretshmer, Conrad, Sheldon, Heath – Carter féle szomatotipizálás). |
5. |
A bőrlécrendszer és jelentősége. Ujjbegyi rajzolatok. Az atd-szög. A fővonalak és fővonaljelzők. Tenyéri redők. A lábujjak és a talp bőrlécrendszere. A bőrlécrendszer ismeretének gyakorlati alkalmazása. |
6. |
Fiziológiai jellegek antropológiai jelentősége. Biokémiai polimorfizmusok. Vércsoportrendszerek: AB0, Rh, Mn, Ss, Kell-faktor stb. Szérumfehérje polimorfizmusok. Izoenzimek. A csontok biokémiai vizsgálata. |
7. |
Az ember egyedfejlődése. Az intrauterin fejlődés. Extrauterin élet. Az emberi életszakaszok. A környezeti tényezők hatásai: szocioökonómiai háttér. |
8. |
Az ember nemi dimorfizmusa: kromoszómális, gonadális, genitális (nemzőszervi), szomatikus nemiség. Szekunder ivari jellegek. Pszichoszexuális nemiség, hibás szexuális beállítódás. |
9. |
Humángenetikai ismeretek: humán populációgenetikai kutatások, családfa analízis, ikerkutatás, normális emberi jellegek öröklődése (latelaritás, kézkulcsolás, karfonás, nyelvgöngyölítés, PTC – érzékenység, szemszín – hajszín – bőrszín öröklése, testméretek öröklése, vércsoportok öröklése stb.). |
10. |
Nemhez kötött öröklődés: Y és X kromoszómás öröklődések, betegségek. Autoszómális domináns és recesszív jellegek és betegségek. |
11. |
Paleopatológiai ismeretek: traumás elváltozások, nem specifikus és specifikus fertőzések, hematológiai rendellenességek, metabolikus eredetű csontelváltozások, izületi betegségek, tumorok, fejlődési rendellenességek stb. A fogak, a mandibula és maxilla betegségei, fejlődési rendellenességek.
|
12. |
Az emberszármazástan főbb problémái. A leletek datálásának módszerei. Speciális hominid jellegek: az emberi beszéd, nemi szerepek az őskorban, a szexuális dimorfizmus változása az evolúció során, emberelődeink életmódjai, a tűz használata, kultikus történések (halottak eltemetése, vallásosság megjelenése). |
13. |
Az ember származásának indirekt bizonyítékai: atavizmus, csökevényes szervek, anatómiai bizonyítékok, genetikai és molekuláris biológiai bizonyítékok, etológiai bizonyítékok stb. Az ember evolúciójának áttekintése. Evolúció vagy teremtés?
|
14. |
A Prosimii, az Anthropoidea alrendek filogenezise. Az Australopithecusok. A Homo habilis és a Homo erectus. Archaikus Homo sapiensek (praeneanderthaliak, praesapiensek, klasszikus neandervölgyiek). Az anatómiailag modern ember (Homo sapiens sapiens) kialakulása. A mai emberiség osztályozása, a nagyrasszok (Veddo-ausztralid, Europid és Europoid, Negrid és Negroid, Mongolid és Mongoloid és az Amerinaid mixomorf csoport). A magyarság őstörténete: az őshazától a honfoglalásig. A honfoglalás kora. A magyar őstörténet embertani vonatkozásai. |
Követelmények
A foglalkozásokon való részvétel előírásai: |
lehetőség szerint az előadások látogatása |
A félévi ellenőrzések követelményei: |
nincs |
A tantárgyhoz rendelt kredit |
3 |
Az érdemjegy kialakítás módja: |
Szóbeli vizsga tételhúzás alapján Követelményrendszer: 0-50% elégtelen, 51-70% elégséges, 71-80% közepes, 81-90% jó, 91-100% jeles. |
Ajánlott irodalom: |
Bodzsár, É. (1999): Humánbiológia: Fejlődés, növekedés, érés. Egyetemi tankönyv. Eötvös Kiadó, Budapest. Bodzsár, É. (2003): Humánbiológia: Életkorok biológiája. A pubertáskor. Egyetemi tankönyv. Eötvös Kiadó, Budapest. Farkas, Gy. (2003): Fejezetek a biológiai antropológiából 1,2 Egyetemi jegyzet, JATE-Press kiadó, Szeged Gyenis, Gy, Hajdu T (2017): Emberré válás: az ember biológiai és kultúrális evolúciója. Archaeolingua, Budapest.
|