egészségtan (CGB1108L) előadás

2016/2017 I. félév

Csecsemő és kisgyermeknevelő alapszak

egészségtan (CGB1108L) előadás

TEMATIKÁJA és KÖVETELMÉNYEI

 

Konz

Témakör

Megjegyzés

 

1.

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

2.

 

A népegészségtan célja, módszerei története. A magyar népegészségügy felépítése. A prevenció három szintje.

 

Az egészség fogalma. Az egészséges életmód dimenziói. Higiéné: környezeti higiéné; személyi higiéné otthon, az iskolában, a testnevelésben és a sportban. A sportolás egészségtana.

 

Egészséges táplálkozás, táplálék minőségének hatása a szervezet működésére.  Élelmiszer-biztonság.

 

A testmozgás szerepe az egészségmegőrzésben, iskoláskorban. A sportolás egészségtana.

 

Betegségek osztályozása: a leggyakoribb iskoláskorban és fiataloknál előforduló betegségcsoportok, azok korai tünetei, kezelése.

 

Káros szenvedélyek, addikciók. A függőség felismerés és a legfontosabb teendők.

 

A biológiai óra fogalma, példái. Szaporodás, egyedfejlődés

A szexualitással kapcsolatos alapvető egészségügyi szabályok. Családtervezés. Megelőző intézkedések a nő-, anya- és csecsemővédelemben.

 

Az egészséges életvitel, alvás, pihenés.

 

A leggyakoribb fertőző betegségek, a megelőzés és a gyógyítás lehetőségei. Az orvosi ellátással kapcsolatos alapismeretek. Szűrővizsgálat, önvizsgálat, védőoltás. Az egészség megőrzéséhez szükséges életvitel elemek (táplálkozás, mozgás, higiénia, felelős szexualitás, lelki egészség, függőségek kerülése).

 

Alapvető elsősegély-nyújtási ismeretek, újraélesztés. Betegápolás otthon és a kórházban. Természetes gyógymódok.

 

 

Az egészséges nemzetért népegészségügyi program 2001-2010.

 

Környezet egészségtan: a levegő, a talaj és a víz szennyeződéseinek hatása az egészségre. A települések, lakások és épületek egészségtana.

 

Követelmények:

A foglalkozásokon való részvétel előírásai:

Az előadás látogatása nem kötelező, de elvárt.

A félévi ellenőrzések követelményei:

Jegymegajánló ZH sikeres megírása, ill. vizsga.

A tantárgyhoz rendelt kredit:

3

Az érdemjegy kialakítás módja:

Jegymegajánló ZH, illetve írásbeli vizsga.

Ajánlott irodalom:

Egészségtan Modultankönyv 6., Mozaik Kiadó, Szeged, 2003

Dési I. (szerk.): Népegészségtan Medicina 2000

Balázs Péter: Népegészségtan. Semmelweis Egyetem Egészségügyi Főiskolai Kar, Bp., 2003.

11-22, 93-109, 115-135, 172-175 p., ISBN 963 7152 30 x

Aszmann Anna: Egészségvédelem a közoktatásban. Országos Gyermekegészség-ügyi Intézet,

Bp., 2005. 9-15, 18-30, 44-50, 61-71, 75-90, 105-109, 123-126, 131-135, 144-149 p., ISBN

963 219 50 86

Vízvári László: Egészségtan. Műszaki Könyvkiadó, Bp., 2004. 11-113 p., ISBN 963 1618862

Nagy István, Dr. Nyilas Károly: Az ember biológiája és egészségtana (egységes jegyzet, kézirat), Nemzeti Tankönyvkiadó, 1993.

Bíró György, Várkonyi Tibor: Környezetünk - egészségünk (Kézirat) 1990.